Dost často padá v souvislosti se školou názor na její ne-oblíbenost, náročnost. Je to vždy diskutabilní pohled, podobně jako názor, že se děti mají učit pouze hraním. "Moderní" názory a cesty jsou opravdu hodně přínosné, ale podobně jako většina věcí nejsou samospasitelné. Bezhlavé jejich vzývání a následování přináší překvapení, nespokojenost a zklamání. Spoustu problémů raději odmítáme, hledáme viníka a vynášíme rychlé soudy.
Současní žáci jsou odlišní svým životem. Bývají uzavřeni v „bublině" své rodiny. Nemají zkušenosti z jednání s lidmi, ani se svými vrstevníky, nejsou postaveni před konflikt, nelehko se domluví na společném postupu, pravidlech či na kompromisu.
Nejsou na ně kladeny náročné požadavky, nepřispívají podstatně k životu rodiny. Mají zajištěny pamlsky, čas a vybírají si zábavu, ale neznají povinnost a neumí nést zodpovědnost za své činy a chování.
Jsou navyklí, že jim rodiče vyhoví. Snadno a bez námahy, obětí nebo čekání získávají výhody nebo předměty. Dosáhnou svého brzo a nejsou tak motivování dlouhodobými cíli.
Dříve byly takové rysy obecně označovány jako "jedináček" (což často opravdu bývají).
A škola jako velký objekt v jejich životě, kam nesvobodně musí, je navíc tohoto veškerého komfortu zbaví. No měli byste někoho takového rádi?
Vždyť:
No není tohle opravdu fakt náročné?